Manusia untuk apa?

June 2, 2008 at 8:14 pm | Posted in Refleksi | 1 Comment

Apabila manusia sudah tidak sedar tujuan hidupnya…

Tujuan hidup manusia adalah macam mana hendak menggunakan nikmat dunia ini untuk kegunaannya? Sedangkan Allah sememangnya telah menciptakan segala benda di dunia ini untuk kegunaan manusia semata-mata untuk mencapai tujuan yang telah ditetapkan.

Sihat manusia untuk makan.

Kenapa nak makan? Saya makan supaya sihat, supaya boleh mencari makan, boleh belajar.

Kenapa belajar? Supaya saya boleh kerja

Kenapa nak kerja? Supaya saya dapat duit, supaya saya boleh makan

Sebab ape nak makan? Supaya saya sihat, supaya saya boleh cari makan

Sebab ape cari makan? Sebab nak makan, supaya saya sihat, supaya boleh mencari makan

Pergi kerja, nak dapat duit, nak pergi makan, bayar duit petrol, beli baju baru.

Macam mana nak dapat duit? Kena kerja

Sebab ape cari duit? Sebab nak isi minyak kereta

Sebab ape nak isi minyak kereta? Sebab nak pergi kerja

Kitaran hidup manusia yang tiada penghujungnya.

Adakah Allah yang Maha Besar dan Maha Bijaksana menciptakan manusia hanya untuk hidup ‘bosan’ seperti ini?

1 Comment »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. […] muka bumi ini. Lihatlah ape yang berlaku kepada manusia-manusia yang tiada arah tujuan hidup. Jadi robot. Hidup untuk makan, makan untuk […]


Leave a Reply

Blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

